بیا تو ببین چه خبره (2)

برفک در دهان کودکان

1391/5/22 0:40
نویسنده : شیوا و مامانش
131 بازدید
اشتراک گذاری

برفك دهان يكي از عفونت هاي شايع در نوزادان است كه باعث ناراحتي هايي در بدن و دهان نوزاد شيرخوار مي شود. اين نوع عفونت ناشي از رشد بيش از اندازه قارچي به نام كانديدا است. كانديدا زماني كه  بيش از اندازه رشد مي كند منجر به كانديدا، جوش هاي ناشي از پوشك و برفك دهان مي شود.

 

 

برفک دهان کودکان

برفک دهان کودکان

 

اغلب مردم و نوزادان به طور طبيعي قارچ كانديدا را در دهان و دستگاه هاضمه خود دارند كه به شكل نرمال رشد مي كنند. اين مقدار از قارچها به وسيله سيستم ايمني بدن و بعضي از باكتريهاي خوب كنترل مي شوند. اگر به هر دليلي سيستم دفاعي بدن ضعيف شود يا به طور كامل رشد نكرده باشد (اين مورد بيشتر شامل نوزادان است) قارچ كانديدا در دستگاه هاضمه بيش از اندازه رشد مي كند و منجر به عفونت مي شود.

بعضي وقتها نوزادان پس از مصرف آنتي بيوتيك دچار اين بيماري مي شوند. علت آن اين است كه آنتي بيوتيكها باكتريهاي خوبي را كه مانع از رشد قارچ كانديدا مي شوند را به طور كامل از بين مي برند. برفكها و پلاكهاي سفيد رنگ قابل پاك شدن  از روي زبان و لبها نيستند يعني نمي توان آن ها را با فشار از روي زبان و لب ها جدا كرد تنها براي برطرف كردن آن بايد از داروهاي مخصوص استفاده كرد. اگر برفك كنده شود روي لب و زبان جراحت ايجاد مي شوند و اين قسمت از بدن خونريزي خواهد كرد.

نوزادان زير 6 ماه به اين دليل كه هنوز سيستم دفاعي بدن آنها به طور كامل تكامل نيافته است، بيشتر دچار اين نوع عفونت مي شوند اما با اين وجود اين نوع عفونت مي تواند هر شخصي را مبتلا كند. چنانچه برفك دهان شدت يابد، پلاكهاي سفيد رنگي مانند شير بريده شده در زبان، داخل لبها، لثه ها و داخل گونه ظاهر مي شود.
برفك در بعضي از نوزادان ايجاد ناراحتي نمي كند اما در برخي ديگر از نوزادان به هنگام مكيدن شير ايجاد درد و ناراحتي مي كند.

پزشكان توصيه مي كنند تمام لوازمي كه احتمال دارد نوزاد آنها را داخل دهان ببرد به طور كامل استرليزه شود. معمولا براي درمان برفك از محلول نيستاتين زير نظر پزشك استفاده مي شود.

منبع:kidshealt

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)